Čo je to TikTok a ako sociálnu sieť TikTok používať

od | nov 20, 2020 | TikTok | 0 komentárov

Čo je to TikTok (TT)

TikTok je čínska sociálna sieť spájajúca zábavu, karaoke, hudbu a obrovské publikum s klipoidnou mentalitou. TikTok nie je appka pre tínedžerov, je to appka AJ PRE tínedžerov a Vašich klientov. Kým Vaša konkurencia podceňuje a odsudzuje trash videá, máte priestor navnímať novosť a potenciál siete pre svoj biznis/marketing/produkt či projekt.

Obsah siete pozostáva z krátkych 15-60 s. videí, resp. LIVE videí z dielne „klipmakers“.

Ak si spomenieme na ostýchavé začiatky YouTube či Instagramu, nikto ich nebral vážne. Považovali sa za zábavku pre streamujúcich tínedžerov a pekné paničky. V roku 2020 patrí TT medzi najsťahovanejšie appky a kategorizuje sa ako šiesta najpopulárnejšia sociálna sieť (v závese za messengermi z dielne Facebook) s publikom 800 mil. aktívnych užívateľov mesačne. ByteDance patrí medzi najhodnotnejšie ($78 mld.) start-upy.

Mark Zuckerberg poveril generálneho riaditeľa Instagramu Adama Mosseri, aby maximálne rýchlo vytvoril TikTokoidný formát na Instagrame- volá sa Reels. YouTube spustil TikTokoidný formát Shorts. Snapchat uviedol TikTokoidný Spotlight. Sú ešte na míle vzdialení možnostiam a schopnostiam TikToku, ale šípia veľmi silnú konkurenciu v získavaní ľudskej pozornosti neamerickým subjektom.

Appku používajú v 150 krajinách a 75 jazykoch. Vekové zastúpenie publika je nasledovné:

  • Vek 13-17: 27%
  • Vek 18-24: 42%
  • Vek 25-34: 16%
  • Vek 35-44: 8%
  • Vek 45-54: 3%
  • Vek 55+: 4%

60% žien a 40% mužov

Vedúcou cieľovkou sú „young adults“, ktorí sú už dnes kúpyschopní a o pár rokov budú aj bonitní. Mladšia priam detská generácia (10-20 rokov) sa baví na Likee a Snapchate.

Timeline

V septembri 2016 čínska spoločnosť ByteDance spustila službu pre krátke videá Douyin;

V roku 2017 zožala appka v priestoroch čínskeho trhu úspech. 80% užívateľov mobilného internetu po celej krajine využívalo appku pre tvorbu a pozeranie krátkych videí. Následne sa objavila medzinárodná verzia aplikácie- TikTok, aby spoločnosť mohla expandovať neporušujúc právne obmedzenia čínskej vlády;

November 2017  ByteDance kúpil karaoke appku Musical.ly za $1mld.;

August 2018 všetkých užívateľov (mimo Čínu) zjednotili do appky a sociálnej siete TikTok. Appku si stiahlo 1,5mld. ľudí (globálne);

Január 2019 appka pustila prvú pre-roll reklamu pre Grubhub (doručovanie jedla). Zistili, že klasické reklamné kampane tu nefungujú;

Záujem o využívanie aplikácie, ako aj čas trávený pozeraním videí či ich tvorbou, má konštantne rastúcu tendenciu a celosvetové pandemické opatrenia a lockdown nariadenia tomuto trendu napomáhajú. Dĺžka pobytu na TikToku v priemere predstavuje 46-52 min. (líder spomedzi sociálnych sieti) s frekvenciou vstupu do appky 8x denne.

Prečo je TikTok populárny:

  1. Jedna hlavná obrazovka appky a maximálne jednoduché použitie- skrolujete zdola nahor v časti „for you“, nemusíte nikoho followovať, aby ste videli množstvo zaujímavého obsahu.
  2. Najvyvinutejšia umelá inteligencia stojí za úspešným algoritmom aplikácie, preto si pri prvom spustení aplikácie cez hashtag nájdite relevantné témy, napr. marketing a lajknite, či follownite tento obsah, aby ste v priebehu 8s. naučili algoritmus o Vašich preferenciách. Inak Vám bude ponúkať „trash“, aby zistil, čomu dáte prednosť…Predselekciu robí algoritmus za Vás vzhľadom na dĺžku pozretia či interakcie.
  3. Ľudia sú preťažení politikou, spoločenskou zodpovednosťou, chorými deťmi, klimatickou krízou, nemožnosťou organizácie módnych prehliadok či znemožneného slobodného premiestňovania sa…a samozrejme informáciami a reklamou na iných platformách. TikTok je rýchly, jednoduchý a vtipný relax bez hraníc.
  4. Čistá organika. Ak sa Vám podarí vychytiť emóciu alebo trend, bez akéhokoľvek followerského konta Vaše video môžu vzhliadnuť milióny ľudí- zadarmo!
  5. Nie je taký načačkaný ako Instagram. Na TikToku môžete byť sám sebou, autenticky sa hýbať, mať zmysel pre humor, pravidelne tvoriť, komunikovať a byť doma v obývačke.
  6. Na TikToku vzniklo 40 hviezd s publikom presahujúcim 10 mil. followers a miliónovými pozretiami videí.
  7. Edukatívny obsah expandoval primárne v Číne a Indii. Má zmysel v krátkom formáte edukovať a dávať užitočné tipy, lifehacks či DIY obsah s využitím trendy hudobných trackov priamo z TikTok knižnice a niche hashtagov.

Úspešní TikTokeri už teraz majú miliónové účty a státisícové príjmy z TikToku (november 2020):

Charli D’Amelio  @charlidamelio

Dixie D’Amelio @dixiedamelio

Zach King @zachking

Loren Gray @lorengray

Addison Rae @addisonre

Ako môže TikTok využívať značka?

TikTok je skvelou doplnkovou komunikačnou platformou značky pre omladenie publika a zvýšenie povedomia o značke vďaka vysokej organike. Vysoká organika však nie je zadarmo, vyžaduje si prieskum platformy a tvorbu obsahu natívneho pre túto sieť (reuse  reklamných šablón alebo myšlienok z iných platforiem nebude fungovať). TikTok potrebuje „prirodzenú“ kreatívu vytvorenú na aktuálny trend, hashtag a hudbu.

  1. Reklamu na TikToku (a iných appkách ako InShot, Likee alebo aj Forbes) môžete spustiť cez Ads Managera Facebook- umiestnenie Audience Network. Odporúčam si pozrieť partnerov Facebooku a vyselektovať podľa Vašich priorít https://www.facebook.com/business/help/1382467665184382

Rovnako v Ads Manageri môžete vylúčiť platformy, ktoré sa Vám nepáčia: https://www.facebook.com/business/help/775487392843817?id=1769156093197771&locale=en_US

  1. Značka s rozpočtom si môže platiť aj reklamu od $50-150k alebo cez creator marketplace spolupracovať s 1000 tvorcami na propagácií tovaru či služby https://creatormarketplace.tiktok.com/

Ak na TikToku je Vaša cieľovka, mali by ste tu byť. Ak to Váš reklamný budget nedovoľuje, môžete si nájsť influencera samostatne a začať spoluprácu, resp. si zvolíte dlhšiu cestu tvorby vlastného nápaditého obsahu. Pre väčšie značky sú skvelou možnosťou práve cielené reklamné kampane typu výzvy- challenges so vstupných budgetom 80k USD. (ako to robia Pepsi, Sprite, atd´.) napr. #SwagStepChallenge výzva po 24 hodinách mala 240 mil. pozretí (teraz 23,3 mil.) a track 15 tis. užívateľských videí.

Promo cez TikTok sa hodí masovým značkám so širokým geozáberom FMCG kategórie (Fast-moving consumer goods), pre online platformy a služby.

Tip pre Vás: brand track môžete pridať samostatne a bezplatne bez platenia si oficiálnej výzvy a nadviazať spolupráce s influencermi, ktorí by vytvárali obsah na tento track. Ďalej všetko závisí od kreatívy a rýchlosti virálneho šírenia. Pracovať budete s UGC.

TikTok neoficiálnu reklamu nepodporuje dokonca môže odstrániť reklamný track z feedu influencera. Ak chcete oficiálnu reklamu, potom cez sprostredkovateľov typu

https://vero-asean.com/its-time-to-get-familiar-with-tiktok-ads/

  1. Ďalšími spôsobmi je vytvoriť si branded filter ( $15k) a pri seedingu medzi influencermi sa tento efekt dostane k množstvu užívateľov pre zvýšenie dosahovosti značky.
  2. In-feed native

Detailne formy a možnosti reklamy spracovávam v komplexnom e-kurze TikTok pre biznis

TikTok napriek rôznym teritoriálnym či politickým obmedzeniam investuje do marketingu a rastu, plánuje spustiť samostatný „music servise“ ako je Apple alebo Spotify, čo dáva široké možnosti muzikantom na presadenie sa.

TikTok môžete využívať pre budovanie osobnej značky a značky, propagáciu a predaj produktov a služieb a nemusíte tancovať ani lipsynchovať (dabovať zvuky či repliky).

Odporúčanie pre tvorcov: ak chcete organicky rásť, čiže si nabrať cieľové publikum zadarmo len prostredníctvom tvorby obsahu, buďte aktívni na TikToku a pracujte na prelievaní trafficu na Instagram.

Odporúčanie: teraz je ten správny čas vstúpiť na platformu s minimálnou konkurenciou s maximálnou efektívnosťou budovania odkazu a značky a minimálnym budgetom.

Ako začať

Verím, že appku už máte stiahnutú na telefóne.

  1. Prepnúť sa na PRO účet a mať reprezentatívne upravené BIO (link, popis a prelinkovanie s Instagram účtom) a výzvou Vás sledovať na Instagrame alebo si kliknúť na link v BIO;
  2. Pripraviť si 9 videí na populárne songy a populárne hashtagy. Inšpirujte sa od zahraničnej konkurencie. Čerpajte inšpirácie a nápady- kreatívu. Pozrite sa, ako sa tieto videá robia- tutorials.
  3. Pripravte si videá v 1 tematike (niche), či už sami s pomocou telefónu a appky TikTok alebo požiadate videografa zostrihať predpripravené videá podľa konkrétneho scenára. Mononiche znamená- ak ste tréner, nech sa to týka cvikov, nápadov, ukážok, cvičiacich ľudí.
  4. Témy videí môžu pokrývať tieto štýly: prudká zmena pred/po, vtip, sarkazmus, vzdelávanie, návod, predstavenie sa, screencast, ukážka zákulisia, duo s influencerom;
  5. Kooperovať s influencermi, aby Vás odporučili svojim followerom;
  6. Po vyzbieraní 1000 followers si pridáte webový link na leadmagnet do BIO a môžete vysielať LIVE.
  7. Budete publikovať 3x týždenne vo večerných hodinách, pričom 1x duet, 1x trend a 1x LIVE vysielanie okrem postov vo feede konzistentne aspoň mesiac.

 

Tajomstvo úspechu v TikToku

Odpozorované a odskúšané tipy, aby ste sa dostali do „for you“ page aj bez množstva videí či followerov. Čím viac ľudí na TikToku Vás uvidí, tým viac vzrastie šanca, že Vás začnú followovať.

Vychádzame z princípu, že TikToku je kombináciou videohostingu a sociálnej siete. To znamená, že ľudská tvár a montáž sú základom. Nemyslím tým dokonalú tvár ani dokonalú montáž, myslím tým, unikátnu ľudskú prezentáciu a zmontované krátke úseky z rôznych perspektív s trochou grafiky.

  • Tvorte kvalitný obsah s originálnym nápadom, užitočný, ironický a zábavný;
  • Potrebujete mať koncept feedu a jasnosť tém. Kvalitný mobil (kameru) a kvalitné osvetlenie, resp. denne svetlo;
  • Hrajte sa s logikou a či dvojzmyslom;
  • Sledujte trendy v záložke discover a tvorte obsah s trendy hudbou a výzvami;
  • Žiadajte užívateľov, aby vás followovali, lajkli, písali komentáre;
  • Robte prieskum témy podľa hashtagu a inšpirujte sa formou spracovania videí s najviac pozretiami;
  • …..Ostatné tajomstvá sa dozviete v e-sprievodcovi TikTokom, ktorý čaká na Váš úspech na novom území.

Pozrite si úvodné video

https://vimeo.com/380546442

Všetky top informácie získate v e-sprievodcovi TikTokom pre značky a influencerov

Mini e-kurz „TikTok pre biznis“

Vaša TAMI

TAMI

Mgr. Tamara Rogožníková Gončarova, PhD.

O TAMI

Služby

Spolupráca

 

KONTAKT

Marketrix s.r.o. 

Budatínska 3687/10, 851 06  Bratislava

Tel. a WhatsApp:

SOCIALS

LinkedIn

YouTube:

NEWSLETTER

Ešte sekundu počkajte 

Ako bonus odo mňa získate tie najlepšie informácie zo sveta sociálnych sietí. Priamo do e-mailu. Nemusíte nikam chodiť.

Prvé novinky prídu čoskoro. Zostaňte v spojení.